پنجشنبه , آذر ۲ ۱۳۹۶
خانه / فرهنگی اجتماعی / فرانسوی ها منتفعان اصلی خودروسازی در ایران

فرانسوی ها منتفعان اصلی خودروسازی در ایران

در حالی که موانع واردات خودروهای خارجی برای حمایت از صنعت خودروسازی داخلی وضع شده، اما منتفعان اصلی آن شرکت های خودروسازی فرانسوی هستند که سرمایه گذاری گسترده ای در بزرگترین بازار خودروی خاورمیانه انجام داده اند.

صنعت خودروسازی دومین صنعت بزرگ ایران پس از صنعت انرژی است و حدود ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی ایران و ۴ درصد از اشتغال زایی این کشور را بر عهده دارد. جمهوری اسلامی ایران با هدف تبدیل شدن به یک اقتصاد صنعتی، از طریق اعمال تعرفه های بالا ب خودروهای وارداتی، تلاش دارد از صنعت خودروسازی حمایت به عمل آورد. اما زمان آن رسیده که این سوال مطرح شود که چه کسانی بیشترین سود را از این تعرفه های بالا می برند. در واقع در حالی که موانع واردات خودروهای خارجی برای حمایت از صنعت خودروسازی داخلی وضع شده، اما منتفعان اصلی آن شرکت های خودروسازی فرانسوی هستند که سرمایه گذاری گسترده ای در بزرگترین بازار خودروی خاورمیانه انجام داده اند.

منطق دولت ایران در وضع تعرفه های گمرکی روشن است: صنعت خودروسازی کشور هنوز در مرحله طفولیت قرار دارد و باید در برابر رقبای قدرتمند خارجی از آن حمایت به عمل آید. صنعت خودروسازی ایران بزرگترین صنعت خودروسازی در منطقه خارومیانه و شمال آفریقاست و سیزدهمین صنعت بزرگ خودروسازی جهان محسوب می شود. ایران دارای ۱۳ شرکت فعال خودروسازی است. اما این تعداد نسبتا بالای خودروساز در کشور بدان معنا نیست که این بازار وضعیتی رقابتی دارد.

در واقع، تنها ۲ شرکت عمده ۹۴ درصد از کل تولید خودروی کشور را بر عهده دارند. (ایران خودرو و سایپا) ایران خودرو دارای موافقتنامه های تولید مشترک و تحت لیسانس با شرکت های فرانسوی پژو سیتروئن و رنو است. این قراردادها شامل مستلزم تولید در داخل ایران و مونتاژ خودروهای تولیدی رنو و پژو است که از تعرفه های گمرکی معاف هستند. در نتیجه، شرکت های پژو و رنو از طریق موافقتنامه هایی که با خودروسازان داخلی منعقد کرده اند، به راحتی می توانند تعرفه های گمرکی سنگین را دور بزنند.

میزان تولید و فروش خودروهای فرانسوی توسط ایران خودرو قابل توجه است و این رقم در حال افزایش است. آمارها نشان می دهد که تولید ایران خودرو در سال ۲۰۱۶ به میزان ۳۰.۸ درصد افزایش یافته است. از میزان نزدیک به ۴۰۰ هزار خودروی تولید شده در سال گذشته، ۹۴ هزار و ۴۷۴ دستگاه مربوط به خودروهای پژو ۲۰۶، ۹۷ هزار و ۹۵۹ دستگاه مربوط به خودرهای ۴۰۵ و ۷۸ هزار و ۷۰۳ دستگاه مربوط به خودروهای پژو پارس بوده است. در مجموع خودروهای تولیدی با مشارکت شرکت فرانسوی پژو سیتروئن ۷۰ درصد از کل تولید ایران خودرو را تشکیل داده است.

همچنین شرکت پارس خودرو، خودروهای مدل رنو ال ۹۰ و مگان تولید می کند. پارس خودرو در سال گذشته ۱۹۰ درصد میزان تولید و فروش خودروهای خود را افزایش داده است. پارس خودرو، در مقایسه با شرکت های ایران خودرو و سایپا شرکتی بسیار کوچکتر است و کمتر از ۵ درصد کل تولید خودروی ایران را بر عهده دارد.

بر اساس آمارهای منتشر شده در مطبوعات ایران، سهم خودروهای شرکت های پژو سیتروئن و رنو از بازار ایران به ۳۳ درصد رسیده است. بازار ایران در حال حاضر به اندازه یک سوم بازار خودروی آلمان است. بنابراین ایران از نظر جهانی یک بازار مهم و تاثیر گذار در تعیین استراتژی های فروش شرکت های پژو سیتروئن و رنو به شمار می رود.

درباره ی admin

همچنین ببینید

انتخاب شهردار تهران نباید به موضوعی چالشی و اختلاف برانگیز تبدیل شود

رییس فراکسیون امید تاکید کرد: نباید بحث انتخاب شهردار به موضوعی چالشی و اختلاف برانگیز …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.